Vad är miljövänligt och hur kan vi påverka miljön på ett positivt sätt? Här finns tips för att leva miljövänligt för en bättre miljö och för att rädda miljön genom att göra miljövänliga saker och klimatsmarta val i vardagen för att leva hållbart och sunt. | |
Innehåll:
Här och nu •
Kosmos, jorden och luften •
Vatten - salt och sött •
Ekosystem och biologisk mångfald • Människan och miljön • Vad kan vi göra? • Tänk om! • Grön stadsplan • Skicka meddelande |
Gröna tips! | Hur göra och varför! |
• Ät mindre kött. | Köttproduktion är ett stort slöseri med resurser och är inte miljömässigt hållbart. De mängderna vi sätter i oss idag gör många sjuka. Väljer du oekologiskt kött är det mer resurskrävande eftersom konstgödsel framställs med hjälp av fossila bränslen. Det handlar också om djurens livsvillkor. Vegetariskt är ett smart alternativ. |
• Välj ekologiskt. | Att välja ekologiska och/eller närproducerade varor och mat bidrar till sparade resurser och en bättre miljö. Att den ekologiska maten är nyttigare och ofta smakar bättre gör ju inget! |
• Spara vatten och el. | Lite uttjatat vi det här laget. Att hushålla med resurser är alltid positivt. Spara varmvatten genom att bada mer sällan och/eller duscha smartare. Stäng av vattnet när du tvålar in dej eller schamponerar frillan. Sänk innetemperaturen. Det gäller att ha miljötänk i alla situationer. |
• Minimera soporna. | Skaffa en kompost, om du inte redan har det. Där slänger du allt nedbrytbart; frukt- & grönsaksskal, kött- eller fiskrester från matlagningen, kaffesump, hushållspapper mm. Men inte mat. Ingen mat ska behöva slängas för att den blivit dålig. De flesta har frys och affären så nära att färskvaror inte behöver bli dåliga. Är risken överhängande ändå? Laga något smaskigt och frys in. Tänk också på att mediciner inte slängs i soporna. De ska till apoteket. |
• Prylar och saker. | Saker som är funktionsdugliga men för jobbiga att sälja - lämna till second hand eller liknande. Är grejer trasiga, försök laga innan du lämnar till återvinning. Många gånger är det enkla fel. |
• Stressa mindre. | Planera dina ärenden och göromål. Gör minst två ärenden vid samma tillfälle. Med lite framförhållning slipper du plötsligt hasta iväg för att fixa något. Det positiva är att du får tid över. Även miljön blir glad. |
• Små ärenden / inköp. | Varför inte göra de små ärendena till fots eller på cykel. Du får fin vardagsmotion samtidigt. På med ryggan bara! |
• Ta bilfri dag. | Låt bilen stå minst en dag varje vecka. Åk med allmänna färdmedel eller cykla till jobbet. Att samcykla blir bara populärare. |
• Skippa gymmet. | Träna ensam och/eller i grupp i din hemmiljö och spara tid. Vardagsmotionera med kompletterande styrketräning framför tv:n. Att stressa till gymmet med bilen för att klämma ett pass är ju bara så fel. |
Tänk om!nått sitt bäst-före-datum för länge sedan. Här följer några punkter som kan anses kontroversiella. • Resursförbrukning eller sparsamhet. Om alla på jorden skulle leva som vi svenskar skulle det behövas tre jordklot (enl. WWF:s beräkningar). Är det då vettigt att stimulera till mer produktion och förbrukning av jordens tillgångar i form av miljöbilar, el-cyklar, solceller osv? Vi luras att tro att konsumtion leder till en bättre miljö. Istället borde reparation och/eller effektivisering genom uppdatering med ny teknik av redan tillverkade varor, produkter, fordon mm premieras. Nytillverkning i alla lägen kostar för mycket reurser för att vara miljömässigt försvarbart. Behövs verkligen subventioner på solceller? I ett land med så mycket vattenkraft? Mer fokus på sparsamhet och smartare utnyttjande av elektriciteten borde vara vettigare. Damma av och smörj upp den gamla cykeln i förrådet. Att det tar lite längre tid utan hjälpmotor är bara positivt. Vem mår dåligt av motion och bättre kondition? • Ekologiska varor ska alltid vara billigare än oekologiska. Varför är ekologiska varor dyrare? Borde inte de vara billigare än det som belastar miljön mer och är sämre för vår hälsa? Förändring måste ske. Kanske med lagstiftning om så behövs. • Subvention av arbetsresor är förlegat. Mycket bilkörning bör avgiftsbeläggas. Varför är långa arbetsresor subventionerade? För miljöns skull bör vi åka mindre. Långa resor och mycket bilkörning måste kosta mer. Kanske kan du skaffa ett jobb på närmare håll. Byt ut subventionerna mot en avgift. Bilåkning handlar mycket om tid och pengar. Vilken snittfart kan man åka med i köer, rondeller och över fartgupp? Hur mycket tid lägger du på och i bilen? En tung bit är kostnaderna, personliga och allmänna, direkta och indirekta för skador, invaliditet och dödsfall. Vad är den verkliga kostnaden för bilismen? Fakta: Den genomsnittliga körsträckan per bil och år är lite mer är 1200 mil. Det betyder att på drygt tre år har bilen avverkat en sträcka som motsvarar ett varv runt jorden. Ofta bara i närområdet och ofta bara med föraren ensam i bilen. Kan det vara vettigt? • Låt alla transportslag ha samma förutsättningar. Utsläppen från svenskarnas flygresor är nu ungefär samma mängd som från landets alla bilar. Från 1 april har vi nu en flygskatt på 60-400 kr på resor som påbörjas i Sverige. Läs här: Lag (2017:1200) om skatt på flygresor. Men varför ska flyg och fartyg gynnas med skattebefrielse från energi och koldioxid och inte ha samma skatter på bränslet som våra bilar? Det är för närvarande ungefär 60% av priset. Även el, bland annat till bostäder, har också dessa skatter. Fakta: I en internationell överenskommelse från 1944 (hur mycket tänktes på miljö då?) har man bestämt att flyget ska främjas och därför undantas från skatt på bränsle eller koldioxidutsläpp. Den nya skatten är ett steg i rätt riktning. Men mer behöver göras för att få det miljövänliga tåget konkurrenskraftigt. Fortfarande får miljön betala för mycket av flygets utsläpp. Låt oss visa vägen med ett ansvarstagande miljötänk genom att nationellt flyg får betala energi- och koldioxidskatt. Snart följer andra efter och i framtiden kommer även internationellt flyg betala sina kostnader. • Ny stadsplanering med miljöfokus (bild nedan). I stort sett alla städer och byar har massor av asfalterad yta för trafik. Vägar, genomfartsleder och parkeringar hör inte hemma inne i modern grön stadsmiljö. I den tysta framtidsstaden utan trafikbuller är huvudfordonet cykel. I framtidens stad sker alla transporter till staden via en distributionscentral i stadens utkant. I närheten finns parkering för det egna fordonet (p-däck under jord), bussterminal mm. Där omlastas varor för miljövänlig transport inne i staden med elfordon eller lastcykel, till butiker, kontor, boende osv. All egen transport av varor eller saker i staden sker till fots eller med cykel. Lastcykel finns att låna kostnadsfritt. Större transporter beställer man av distributionscentralen. Kanske till centralgaraget i utkanten av staden för vidare transport med eget fordon. Ett antal fria transporter till och från hemmet per år vore rimligt. • Observera att färgfälten för fastigheter beskriver ungefärliga områden för hus och är alltså inga huskroppar! I den ideala staden, som vi ser det, går eller cyklar man till jobbet, dagis, skola, affärer, sjukvård, rekreation i naturen mm. Med närhet till det mesta kan det inte bli så mycket grönare. I stadsmiljön ska det inte vara någon väg för fordon, bara för gång och cykling. Därför kan barn släppas iväg till skolan på egen hand utan risk för olyckor. Runt staden måste finnas en "ringväg" för ambulans och räddningstjänt och som även kan användas för transporter av varor och grejer. Kanske transporter också ska kunna göras under mark i kulvert. |
Tycker du något om denna hemsidan?
|